Geen erf- en schenkbelasting na tien jaar in buitenland

De erfenis van een Nederlander die tot aan diens overlijden langer dan tien jaar feitelijk in het buitenland heeft gewoond, kan door Nederland niet meer worden belast met erfbelasting. Erfbelasting kan alleen worden geheven over de erfenis van iemand die op het moment van overlijden in Nederland woont. Zolang de termijn van tien jaar nog niet is verlopen zal Nederland nog wel een aanslag erfbelasting opleggen. De regel is ingesteld om belastingvlucht zoveel mogelijk te voorkomen.

“Feitelijk” in het buitenland wonen betekent dat het alleen “op papier” in het buitenland wonen niet voldoende is. De tienjaarstermijn gaat pas lopen zodra iemand niet meer feitelijk in Nederland woont.

Erfbelasting in het buitenland

In Europa zijn er nog veel landen die ook erfbelasting heffen, in mindere mate zijn er ook landen die dat niet doen. Die laatste groep landen belasten in plaats daarvan bijvoorbeeld de vermogenstoename door een erfenis met inkomstenbelasting, of onroerende zaken die uit de erfenis voortkomen met vermogensbelasting.

Tienjaarstermijn voldoet aan doelstelling

Het kabinet wil de termijn niet uitbreiden, enerzijds omdat die in de praktijk voldoet en anderzijds omdat uitbreiding uitvoerig onderzoek zou vergen. Bij dat laatste speelt ook nog vragen of dat binnen de regels van het EU-recht blijft en of er geen dubbele heffing optreedt vanwege de erfbelasting in het woonland.

Wilt u meer weten over erfbelasting in Nederland in relatie tot wonen in het buitenland? Bel ons voor het maken van een afspraak.